Головна » 2012»Січень»20 » Новий погляд на соціальне підприємництво. Випуск 1
18:42
Новий погляд на соціальне підприємництво. Випуск 1
По-перше, з точки зору філософії маркетингу - це логіка позаминулого сторіччя.
Тоді провідним гаслом було: «Продавай те, що вмієш виробляти». Вже в ХХ сторіччі гасло змінилося на: «Виробляй те, що продається», і наприкінці минулого сторіччя – «Задовольняй потреби споживача».
Багато хто каже, що на українському ринку є безліч вільних ніш. Так, вони є, але це ніші або вкрай ризиковані, або такі, що потребують значних капіталовкладень, або малорентабельні, або занадто вузькі, або все одразу. Можна й самому створити нішу, але для цього потрібно бути не тільки генієм маркетингу та вміти розуміти потреби споживача, про які він сам ще не знає, але й багато, неймовірно багато працювати чи/та вкласти величезні кошти (знову ж таки, можна й помилитися в своїх розрахунках: читай – ризик).
А в перевірених, рентабельних ринках боротися доведеться не за ніші, а за найменші шпаринки. Так, саме боротися, битися, це справжня війна і на кону питання життя і смерті – вашого бізнесу.
Знову ж таки, і у випадку з освоєнням вільної ніші, і у відкритті нової, і в боротьбі за шпаринки в старих і перевірених, доведеться багато, дуже багато працювати. Бізнесом, особливо на стадії заснування та первинного розвитку, треба жити, концентрувати на нього всі зусилля, весь час, інтелект, фінанси та решту ресурсів.
Якщо ви думаєте, що бізнес може бути побічною діяльністю вашої команди, - ви глибоко помиляєтесь і ризикуєте даремно втратити те, що вкладете в бізнес (хоча б той самий час). Тобто, ризикує кожен підприємець (навіть у законодавчому визначенні терміну «підприємницька діяльність» є слово «ризик»), але якщо ви не готові викладатися «на повну» , ступінь цього ризику впритул наближається до стовідсоткового.
По-друге, бізнесу потрібен власник.
Якщо добробут, психічне здоров’я, репутація та інші життєво важливі сфери конкретної людини не залежать напряму від успішності конкретного бізнесу, – в умовах конкуренції такий бізнес приречений на поразку!
Найманий менеджер «на окладі» (а у випадку коли засновником підприємства є НУО, його керівник апріорі є найманим працівником) ніколи не дасть своєму підприємству стільки, скільки дасть власник. Власник може отримувати роками прибуток від свого підприємства менший, ніж деякі співробітники зарплатню, знаючи, що це його бізнес, і він завжди залишатиметься його власником, зможе передати дітям або продати за необхідності. Власник працюватиме більше за всіх, навіть не отримуючи нічого, навіть розуміючи, що це ризик і витрачений час та зусилля можуть бути марними. Для найманого менеджера це – безглуздя!
По-третє, мета бізнесу – не прибуток!
Якщо сьогодні ви відкриваєте бізнес з метою отримання прибутку, – ви приречені! А суть «соціального підприємництва» в тому сенсі, в якому він розглядається в цій статті, розуміють саме так. Менеджмент думає про те, де взяти грошей на підтримку Організації. Це є метою.
У сьогоднішньому світі бізнес зорієнтований на задоволенні потреб споживача, і це має бути головною метою, а прибуток – лише індикатор того, наскільки вдало потребу виявлено та задоволено і винагорода за це!
Бізнес повинен працювати на споживача, а не на засновника. Якщо думати тільки про потреби засновника (в даному випадку – НУО), нічого не вийде!
Автор не закликає відмовитись від ідеї заснування бізнесу. Навпаки, розвиток підприємництва за його, автора, думки є ключовим фактором і майже єдиним шляхом утвердження в нашій країні громадянського суспільства. Автор застерігає від безвідповідального, поверхневого ставлення до бізнесу як до чогось простого, легкого, несерйозного порівняно з рештою сфер.
Бізнес – це найтяжча, найнапруженіша та найпатріотичніша справа! Він не може бути «придатком» до чогось, ним не можна займатися мимохідь.
Якщо ви вважаєте, що зможете дати людям щось краще, новіше, зручніше, більш якісно задовольнити їхні потреби, якщо готові докласти до цього максимум своїх зусиль, часу, розуму – відкривайте власний бізнес! Робіть все можливе для того, щоб людям стало краще, і якщо вам це вдасться – люди віддячать вам своїми грішми! Ви вже зміните світ, зробите його трішечки приємнішим, зручнішим, комфортнішим для конкретних живих людей! І якщо вам це вдасться, – ви отримаєте стільки задоволення, що його не можна буде виміряти навіть грішми! Але вони, гроші, і тільки вони завжди будуть індикатором того, наскільки якісно ви робите свою справу!
Гроші в бізнесі – це вдячність людей! А на вдячність треба відповідати вдячністю! Маючи власні гроші, ви зможете реалізувати будь-який проект, запровадити саме ті перетворення, які вважаєте важливими, вам не треба буде підлаштовуватися під позиції грантодавців та спонсорів або тупо слідувати їхньому світогляду. Ви знатимете ціну кожній копійці і тому зможете якомога якісніше та ефективніше використовувати її в соціальних проектах своєї НУО. Ви зможете найняти професіоналів, які краще за вас зможуть це зробити, ви трансформуєте вдячність людей (гроші) у благо для цих самих людей!
Навіть якщо ви заснували НУО (решта засновників були формальним) та безроздільно керуєте нею весь час її існування, ви все одно є найманим менеджером для неї. Виконуючи проекти на кошти грантодавців, заробляє ваша організація, і вона платить вам зарплату (узгоджену з донором).
Якщо ви «крутите схеми», використовуєте «відкати» та інші брудні штучки, – ви не бізнесмен, ви злодій, хай інколи навіть не в законодавчому, а лише в чисто моральному плані.
Займайтесь бізнесом, займайтесь громадською діяльністю, але ніколи не ставте одне в залежність від іншого і навпаки! Не відкривайте та не розглядайте НУО як інструмент для заробляння коштів, не створюйте підприємство з метою фінансування громадянської діяльності!